מרבית הגולשים רואים את המידע שמוצג ברשת כמעודכן ומהימן. על סמך האינפורמציה המוצגת בפניהם (תכנים, המלצות, ביקורות וכו’), הם מקבלים החלטה אם לפנות לבית העסק או להתרחק ממנו. במידה שקיימים אזכורים שאינם חיוביים עליכם או על העסק שלכם בעמודי תוצאות החיפוש בגוגל, ישנה אפשרות שהדבר יכפיש את המוניטין והשם שצברתם. אזכור שלילי שכבר שכחתם ממנו, טוקבק נבזי של לקוח מאוכזב, עובד מתוסכל שמספר בגנותכם ואפילו תמונות מביכות ברשתות חברתיות, כל אלו עלולים להיות בעוכריכם. אם ברצונכם לדאוג לכך שחיפוש בגוגל יעלה תוצאות בעלות הקשר חיובי בלבד, יש צורך לבצע מקבץ פעולות בשם “ניהול מוניטין ברשת“.
בתקופתנו כוחה של הרשת דומיננטי מאי פעם. אנו עושים שימוש בגוגל על מנת לחפש אינפורמציה על נותני שירות ועסקים ובוחרים מתוך ההיצע הקיים את בעל העסק עם מרבית ההמלצות או זה שיצר בנו . חיפשנו רופא עיניים וגילינו כמה ביקורות מאוכזבות? נעבור לבא בתור, מצאנו אינסטלטור והבחנו שמוגש נגדו תביעות על שירות לקוי? שום סיכוי שניצור עמו קשר.
אחת הבעיות היא שצרכנים מרוצים לרוב לא מפרסמים קומפלימנטים ואילו לקוחות שהתאכזבו נחפזים להתרעם בכל במה אפשרית, כאשר לעיתים גם הדבר נעשה ללא הצדקה. כולנו מכירים את תופעת משפטי השדה האינטרנטיים המכונים “שיימינג” בהם פוסטים ויראליים של לקוחות שנחלו אכזבה מתפשטים כאש בשדה קוצים, בעוד שלמעשה אין להם שחר. נקודה זו ממחישה שלאינפורמציה באינטרנט שעושה זנק למוניטין אין בהכרח שום קשר עם המציאות, אך כל עוד היא מופיעה ברשת, נגרם לעסק נזק.
כל חיפוש בגוגל עלול להעלות תוצאות שקיים בהן מידע שגוי, מביך או לא עדכני, בין אם כתבו אותו בזדון או בתמימות. ישנן פעמים שבהן המידע מדויק ומעודכן, אך עדיין תעדיפו שהוא יוצנע. ניהול מוניטין ברשת משתמש במגוון ערוצי שיווק אינטרנטיים, ובכלל זה קידום אורגני, שיווק בפייסבוק ושאר רשתות חברתיות ועוד, כל זאת כדי לייצר לעסק או לאדם העומד מאחוריו דימוי חיובי ולדחוק אזכורים פחות חיוביים אל “בית הקברות” של עמודי החיפוש האחרונים.
כאמור, ניהול מוניטין עושה שימוש במספר ערוצי שיווק באינטרנט, ומותאם באופן פרטני ואישי לאופיו של בית העסק, לתחום בו הוא פועל, למטרותיו ולקהל היעד שלו. הפעולות כוללות בין היתר: