PageSpeed Insights של גוגל
באופן כללי, מדובר על כלי חינמי של גוגל שנועד לסייע לבעלי ומקדמי אתרים לגלות מהי מהירות הגלישה, שעל פי גוגל בשנת 2010, מדובר בפקטור משמעותי עבור קידום האתר ודירוגו. שיטוט קצר בין בלוגים וכתבות של מקדמי אתרים מלפני שנת 2018 יוכיח לכם שבפועל, היו תלונות מרובות יחסית על הכלי, כשבניהן שתי מרכזיות: ראשית, עלתה הטענה שגוגל לא בודק ברצינות את מהירות האתר וכי המרכיבים שהוא נשען עליהם הם לא מייצגים מספיק. שנית, עלתה הטענה שמהירות האתר (כפי שמוצגת בכלי) לא משפיעה באמת הן על היחס של גוגל לאתר והן על הגולשים.
בינואר 2018, הודיעה גוגל על שדרוג נחמד של הכלי, שבבסיסו עומד הרעיון שמעתה ואילך גוגל ישתמש בנתוני ה-chrome על מנת לקבוע את מהירות הגלישה בעמוד כשלמעשה, מדובר על פרמטר הקשור לחוויית משתמש ב-chrome. עוד שינוי מרענן צפו ליולי 2018, בו נוכל סוף סוף לבדוק כראוי את מהירות הגלישה בעמודים שונים במובייל ואף, גוגל ישתמש בנתונים על מנת לדרג את האתר. חשוב לציין שמדובר בשינוי שעליו גוגל מדברת כבר שנים ומעבר לכך, הוא נצרך ביותר מכיוון שכידוע, לאתרים במובייל ולטעינתם יש מאפיינים משלהם, כל שכן בכל הקשור לטעינת עמודים.
הפרמטרים המרכזיים שיילקחו בחשבון בעת מדידת המהירות הם: מדד הרגע בו הגולש יכול להתחיל לתפעל את הדף ומדד הזמן הנדרש לכל הדף להיטען. חשוב לציין שכל פרמטר מורכב גם הוא מכמה מדדים. כמו כן, במידה וציון מהירות הגלישה היה נמוך יחסית (מעל 3 שניות למשל), גוגל יציע לכם הצעות שונות ל”אופטימיזציה“, שהיא למעשה רשימה של המלצות יישומיות שיכולות לסייע בהעלאת מהירות הגלישה.
הבעייתיות המדוברת הינה בעיקר בשילוב בין פרמטרים שונים שהוזכרו בפסקאות למעלה, בכל הקשור לאתרים קטנים. במילים אחרות, גוגל לא ידע תמיד להעריך נכון את מהירות הגלישה לדפים באתרים קטנים יחסית ולכן, השדרוג איננו בהכרח רלוונטי להם, ובעיקר לדירוג שלהם.
לסיכום, ניתן לומר כי מדובר בסך הכל בשדרוגים רצויים וטובים, אם כי הם דורשים מעט שיפור. באשר להתחשבות בדפי המובייל, נשאר רק לחכות ולראות עד כמה מדד מהירות הגלישה בכלי יהיה מוצלח וישפיע על דירוג האתר. לצד זאת, עם או בלי הכלי, חשוב לזכור שמהירות הגלישה הינה עדיין פרמטר משמעותי בכל הקשור למשיכת הגולשים והישארותם באתר.