מפת חום היא כלי שימוש ביותר לאופטימיזציה של עמוד נחיתה או אתר. לרוב מדובר בסקריפטים יחסית ברורים ופשוטים שמתעדים את הקליקים על העכבר של הגולשים וכך ממחישים באופן גרפי בכל עמוד את האזורים שגולשים נוטים להתעכב עליהם. המפה מציגה תנועות עכבר, גלילה והקלקות. לדוגמא, האזורים “החמים” ביותר בדף התוצאות של גוגל הם שלוש התוצאות האורגניות הראשונות לצד המודעות ולכן אלה יהיו צבועות בצבעי אדום וכתום. התוצאה הרביעית והחמישית בצהוב ותחתית העמוד תהיה צבועה בכחול, סגול וירוק. סוג התצוגה הזו ממחיש בקלות אילו אזורים פופולאריים בקרב המחפשים, או המבקרים אם תרצו.
כלי מוכר נוסף שפותח על מנת למדוד לחיצות הוא Google Analytics, אך הוא ודומיו מראים נתונים כלליים על מספר הקליקים והכניסות כמספרים מוחלטים, וכך אנחנו לא יכולים להבין אילו אזורים מושכים יותר תשומת לב באתר ואילו פחות משיגים אינטראקציה מול הגולש. המפה יכולה לסייע לנו להפיק לקחים לגבי תבנית ההתנהגות של הגולשים באתר וזה מאפשר בעתיד לבצע שינויים באתר על מנת לשדרג את חוויית הגלישה ולשפר את אחוזי ההמרה.
בפניכם כמה דוגמאות הממחישות כיצד מפת חום יכולה לסייע לנו להבין את חוויית הגלישה באתר:
- פרסומות ובאנרים – בהרבה אתרים הפרסומות והבאנרים ממוקמים בשוליים של העמוד כדי להשיג את תשומת לב המבקרים מבלי לפגוע באתר. עם זאת, משום שמרבית הצופים נשטפים בשצף הפרסום האינטרנטי, הם הרגילו את עצמם לא להתייחס לאזורי השוליים, בדיוק כפי שהם מחלישים פרסומת בטלוויזיה.
- קישורים נסתרים – יש מקרים שהלינקים החשובים לנו ביותר נסתרים מהגולש, משום שהשתמשנו בצבעים זהים או גודל זהה לשאר הטקסט. מפת החום תסייע לנו להבין זאת.
- תפריטי ניווט – לרוב האתרים כיום יש כמה תפריטי ניווט. לדוגמה, אחד ראשי ואחד משני. לפעמים התפריטים עצמם לא בולטים מספיק בגלל שילובי צבעים לא אופטימאליים או שהגולש כלל לא שם לב שהדף הנוכחי מכיל גם תפריט משני. יש גם תפריטים שנפתחים בלחיצה על אייקון מסוים באמצעות אנימציות, מה שנוטה לבלבל את הגולשים עוד יותר.
- קישורים נחבאים – לעיתים דווקא את הקישורים החשובים ביותר! למשל, מעבר לעמוד יצירת קשר, רישום לרשימת תפוצה ועוד. אנחנו עלולים להחביא אותם מכיוון שאנחנו משתמשים באותו גודל פונט או צבע של יתר הקישורים. ואז, על אף שיש לנו תנועה לאתר, אחוז ההמרה יהיה נמוך. מפות חום יכולות לעזור לנו לאתר את נקודות התורפה האלו ולפעול להגדלת כמות הפניות מהאתר. נכון שנושא אחוזי ההמרה נעוץ בפרמטרים רבים, אבל עלינו לשפר מה שניתן בנושא זה.
- תבנית ה – F – תבנית ה – F אומרת שרוב הגולשים קוראים את האתר בצורת F (ובאתרים בעברית כתמונת מראה של F). במילים אחרות, התוכן העליון ביותר בכיוון הטבעי של הקריאה הוא הנצפה ביותר, ולכן זהו האזור בו נרצה לשים את האלמנטים אליהם נשאף שהגולשים ישימו לב. ברוב האתרים שלא מותאמים לתבנית הזו, סביר להניח שנראה עדיין מפת חום המזכירה את האות F, אך היא תהיה מעוותת בצורה כזו או אחרת.
איך מפת חום יכולה לסייע בשיפור יחס ההמרות?
המפה מזהה אילו אזורים מושכים תשומת לב נמוכה ואין בהם אינטראקציה עם הגולשים. לפעמים זה יכול להיות מובן מאליו וקל לזיהוי וטיפול, אך הבעיה מתחילה כאשר המפה מצביעה על אזורי פרימיום באתר (מיקומים בולטים וחשובים עבורנו כבעלי אתר) ככאלה שאינם מקבלים יחס ומעורבות מהמבקרים. במקרים האלה המפה סייעה לנו בחברת סלקטד לפענח שיש בעייתיות ולהתחיל לחקור מה בדיוק הטעות שלנו ולחשוב על פתרונות הולמים. למשל, אם גולשים לא מתייחסים להנעה לפעולה, רצוי לנסח אותה אחרת באופן מושך יותר, להדגיש באמצעות עיצוב עז יותר וכן הלאה.