לאחר מספר שנים של בדיקות ומחקר, לפני כחודש ביצעה גוגל – ענקית האינטרנט – שינוי דרמטי בפורמט הפרסום הממומן במנוע החיפוש שלה – Google Adwords – קידום ממומן בגוגל. גוגל העלתה את כמות המודעות הממומנות בתחילת הדף במחשב מ-3 מודעות ל-4 ובמובייל מ-2 ל-3 מודעות. במקביל, היא ביטלה את כל מודעות הצד בגרסת ה-PC.
השינוי של גוגל היה בבחינת רעידת אדמה בעולם השיווק הדיגיטלי הכולו. ההחלטה גרמה לזעזוע, פאניקה והיסטריה בין כל המפרסמים ומשרדי הפרסום, כאשר הדיבורים היו על עליות מחירים בקמפיינים הממומנים של בין 10 ל-35 אחוזים. ובכן, לאחר חודש שהטריף את חברות הפרסום והשיווק, נותר רק לשאול, איך השינוי השפיע על השוק עד כה? המסקנות מאוד מעניינות.
במשך 30 הימים האחרונים בוצע בארצות הברית מחקר סטטיסטי, שעקב אחרי ההתפתחויות של השינוי בפלטפורמת הפרסום הממומן של Google. לפניכם המסקנות העיקריות והמפתיעות:
העובדה שיש רק 4 מודעות ממומנות בעמוד הראשון בגוגל (שתי המודעות בתחתית זניחות ולא מביאות הרבה קליקים), גרמה מצד אחד לתחרות גבוהה יותר עקב ה”מחסור בנדל”ן”, אך מנגד גם הובילה לירידה בהיצע – מפרסמים רבים פשוט ויתרו מראש והשאירו את הבמה לכרישי הפרסום הדיגיטלי הגדולים ביותר – המפרסמים הקטנים החליטו להשקיע את כספם היקר בפלטפורמות אחרות דוגמת קידום אורגני ופרסום ברשתות חברתיות. 19% מהמפרסמים ב-PPC של Google Adwords פרשו או הקטינו משמעותית את תקציבי הפרסום.
מכיוון שאין יותר מודעות בצד שמאל, ירדה הסחת הדעת של הגולש, שראה מגוון מודעות ותוצאות בעמוד הראשון בגוגל, שאחראי על 98% מההקלקות על שאילתות החיפוש. בעקבות הסרת המודעות בצד שמאל חלה עלייה של כ-5% בממוצע בכמות הכניסות לתוצאות האורגניות של האתרים. ההיגיון כאן ברור – יש פחות מודעות בעמוד הראשון, כל מודעה קיימת – אורגנית או ממומנת – מקבלת יותר שטח בעיני הגולש והנתח שלה בסך הכללי עולה.
העליות הצפויות לקליק בפרסום הממומן היו הנושא המרכזי שהטריד את אנשי הפרסום והשיווק הדיגיטלי לאחר השינוי של גוגל. היה חשש שמכיוון שנותרו 4 מודעות בלבד, המחירים יזנקו. הספקולציות, מיד לאחר השינוי, דיברו על עליות של בין 10 ל-35 אחוזים במחיר לקליק, דבר שיכול להביא למחירים משמעותיים ואסטרונומיים. ובכן, יש לנו חדשות טובות עבורכם – זה ממש לא קרה – לפחות לא בפרק הזמן הנוכחי.
מה כן קרה? מכיוון שהתחרות הצטמצמה מ-12 מודעות לארבע מודעות בלבד, יחס ההקלקות על המודעות – Click through rate – עלה בצורה ניכרת וזה הפך את המודעות לרלוונטיות יותר עבור הגולש וכמובן עבור גוגל. התוצאה? העלויות ירדו בשיעור של עד 11%. מדוע זה קורה?
מחיר לקליק בקמפיין ממומן נקבע לפי כמה דברים, מלבד הכסף שמוכן המפרסם לשלם וביניהם: הרלוונטיות לשאילתת החיפוש, דף הנחיתה הרלוונטי התואם את הביטוי המחופש, זמן טעינה של העמוד, איכות ציון של המודעה ועוד. אמנם כסף עדיין יכול להשפיע ולגבור על האלמנטים האחרים, אך אם המתחרים לא נכנסים ל”מלחמת מחירים” (Bidding war), העלויות אמורות לרדת משום שהמודעות פשוט הפכו ליותר רלוונטיות לשאילתת החיפוש של הגולשים, דבר אליו גוגל מכוונת.
עם זאת, ייתכן שזה רק חלק ראשון של הגלגל שמסתובב בעולם של קידום ממומן בגוגל. כלומר, ברגע שעוד ועוד מחירים ירדו בתחומים שונים, כך מתחרים ומפרסמים נוספים ינסו לחזור לשוק ולהעלות תקציבים. התוצאה תוביל למלחמת מחירים ולעלייה של המחיר לקליק, כך שאת ההשלכות של השינוי של גוגל בסעיף הזה נצטרך לבדוק שוב בהמשך.
לסיכום, מי שמעוניין לפרסם במסגרת קידום ממומן בגוגל כיום יודע שהוא חייב להיות ברביעיה הראשונה אחרת הוא לא נמצא מבחינת הגולשים ובנוסף הוא יודע כי עליו לייצר מודעות רלוונטיות לגולש בצורה המקצועית ביותר, כאשר הקמפיין כולל גם דפי נחיתה רלוונטיים ואיכותיים. במקביל, מכיוון שעכשיו יש יותר ביקוש לתוצאות האורגניות, מומלץ להשקיע את ההון גם שם. זקוקים לשירותי קידום אתרים בגוגל? אתם כבר יודעים למי לפנות. אנחנו מחכים לכם.