כל מי שיש לו אתר באינטרנט שואף לשפר את הנראות שלו ברשת, ובכך להגדיל את המודעות של קהל הלקוחות אליו, לעודד מכירות או להגדיל הכנסות. רבים מחפשים קיצורי דרך, אבל האמת היא שקידום אתרים הוא מערכת יחסים לטווח ארוך. למעשה, כל מי שמציע פתרונות מהירים צריך לעורר חשדנות וספק בריא.
בשורות הבאות יוצגו חמש דרכים שיעזרו לכם לשפר את נראות האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל, אבל נתחיל בשאלה שהכי מעניינת את רוב בעלי האתרים: כמה זמן זה יקח?
התשובה היא: תלוי. קידום אתרים אורגני לא קורה בחלל ריק. כל פעולה יוצרת שינוי שהמהות המדויקת שלו תלויה בסט ייחודי של משתנים. המהירות בה דירוג האתר משתנה תלויה בכישרון של מקדם האתרים, בתקציב שהוקדש למטרה זו, ברמת התחרות מול אתרים דומים ועוד.
האלגוריתם של גוגל לא מזהה באופן מיידי שחל שינוי באתר כלשהו ברשת. למשל, אם העליתם עמוד חדש עם תוכן איכותי שקשור למילות מפתח מסוימות, או אם ביצעתם שיפור טכני בקוד שמאחורי הקלעים, ואפילו אם שיניתם לחלוטין את העיצוב של האתר – עדיין יקח זמן מה, עד מספר חודשים ואפילו שנה, עד שהאלגוריתם של גוגל יזהה את השינוי ויעדכן את דירוג האתר.
עם זאת, אין פירוש הדבר שצריך לשבת בחיבוק ידיים ולחכות עד שייראה שינוי כלשהו בתוצאות החיפוש. מוטב להמשיך ולעבוד על האתר, לבצע שינויים ושיפורים באופן מתמיד – משום שיש לכך השפעה על האופן בו האתר נסרק ומתווסף לאינדקס של גוגל.
על מנת שאתר כלשהו יגיע לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש, כלומר לצמרת של 10 התוצאות הראשונות, בתוך פחות משנה אחת, נדרשים הרבה עבודה קשה, כישרון, ולעיתים גם מידה לא מבוטלת של מזל. על מנת לנסות ולקצר עבורכם במעט את הדרך, להלן חמש דרכים מוכחות שיסייעו לכם לשפר את הדירוג בגוגל:
התחילו עם בסיס איתן
אתר שיש לו מבנה רעוע וארכיטקטורת מידע לא טובה נדון לכישלון גם אם הוא יבצע את קמפיין קידום האתרים הטוב בעולם, צפוי לא להתקדם בצורה מהירה, לאחרונה יצא לי להתעמק בתהליך בפרוייקט של קידום אתרים לעורך דין בתחום הפלילי, ההשקעה במבנה התוכן ועולמות התוכן חשובה מאוד לתהליך ואכן יצרתי 5 עולמות תוכן שונים כגון, מילון מונחים, פסקי דין, מאמרים, מדריכים, עמוד תחום התמחות, במטרה להעניק לגולש מקסימום ערך. אם לגולשים קשה לנווט בו, ולגוגל קשה לסרוק אותו, אזי הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש ייפגע קשות.
בצעו בדיקת קידום אתרים טכני
האלגוריתם של גוגל כולל מאות סיגנלים, אם לא אלפים, ובנוסף משתמש בלמידת מכונה על מנת לקבוע את דירוג האתר בתוצאות החיפוש. עם זאת, הקפדה על העקרונות הבסיסים של קידום אתרים יעניקו לאתר שלכם יתרון על פני מתחרים רבים.
טפלו בתוכן משוכפל
תוכן משוכפל קשור בדרך כלל לעניינים טכניים, כגון מספר גרסאות של אותו עמוד. למשל, פעם בכתובת http, פעם בכתובת https, פעם ללא תחילת כלל וכדומה. כל הגרסאות של העמודים הללו עשויות להכיל תכנים זהים. ניתן לפתור זאת באמצעות הפניה מתאימה.
בצעו אופטימיזציה למשתמשי מובייל
הואיל וגוגל נוטה להעדיף להציג בתוצאות החיפוש אתרי מובייל על פני אתרים שאינם מותאמים למובייל, אזי המשוכה הראשונה שעל האתר שלכם לעבור היא מבחן הידידותיות למובייל. לשם כך הקדישו משאבים לטיפול בשני אפיקים עיקריים:
משימות
חישבו מה הגולשים ירצו לעשות באתר שלכם ברגע שיגיעו אליו. הם צריכים להיות מסוגלים לבצע את הפעולות הבסיסיות הללו באופן חלק וללא קשיים. חישבו על שלוש עד חמש פעולות בסיסיות שהגולשים עשויים לרצות לבצע, ואז ודאו שניתן לבצע אותם על גבי מכשיר נייד ללא מאמץ.
ביצועים
האם הגולשים באתר שלכם מוצאים את עצמם גוללים את האתר מטה-מטה עד אינסוף רק כדי למצוא את השירותים או המוצרים שאתם מציעים? והאם התמונות באתר שלכם מכבידות על משך הטעינה שלו? דעו כי למהירות הטעינה יש השפעה קריטית כשזה נוגע למכשירים ניידים, במיוחד לאור העובדה שאיכות החיבור לרשת במכשירים ניידים עדיין פחות טובה מאלה של מחשבים נייחים.
בצעו אופטימיזציה של מהירות
בין אם מדובר בגרסת המובייל של האתר או בגרסה השולחנית שלו, עליכם לעקוב בקפידה אחר המהירות ולשפר אותה באופן מתמיד. לשם כך תוכלו להשתמש בכלי של גוגל, Google PageSpeed, על מנת למדוד את המהירות ההתחלתית – ואז להתחיל לבצע אופטימיזציה:
גודל קובץ תמונה
השתמשו בתוכנת העריכה החביבה עליכם על מנת לדחוס קבצי תמונות כך שיהיו בגודל שקל לטעון במהירות. ודאו שמימדי התמונה מתאימים למקום שנועד לה באתר ושמרו על מבנה נקי ומסודר.
זיכרון מטמון
כאשר דפדפן אינטרנט טוען עמוד, הוא משתמש במספר משאבים. זיכרון מטמון מאחסן את המשאבים הללו בצורה מקומית, כלומר על המחשב של המשתמש. בצורה כזו, בפעם הבאה בה המשתמש ייכנס לאתר, חלק משמעותי ממנו ייטען מן המחשב, מה שיזרז את מהירות טעינת האתר. לכן ודאו שהאתר שלכם תומך בזיכרון מטמון.
טיפול בסקריפטים
לפני שאתם טוענים עשרות קבצי JS ו-CSS על מנת לייפות את האתר שלכם, ודאו שהם אכן הכרחיים ושיש להם סיבה טובה להיות שם. אחרת, מדובר בקבצים שפשוט מאטים את המהירות. ניתן גם להאיץ במעט את הקבצים הללו על ידי ויתור על אלמנטים אחרים, למשל תגובות, על מנת שהטעינה אכן תהיה מהירה ככל האפשר.
כמו כן אם ניתן למזג מספר סקריפטים לאחד, מוטב לעשות כן. כך השרת יצטרך לבצע פעולה אחת בלבד במקום מספר רב של פעולות – מה שיקל עליו לטעון את האתר מהר יותר.
עבדו על הקישורים שלכם
גם קישורים פנימיים וגם קישורים חיצוניים הם עדיין נושא חשוב שמשפיע רבות על הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם למצות את הפוטנציאל שלהם:
טפלו בקישורים השבורים
בעלי אתרים רבים מדי נוטים להתעלם מקישורים שבורים, אולם אלה עשויים להטות לרעה את חוויית המשתמש. על מנת לאתר קישורים שבורים תוכלו להשתמש בכלים הזמינים לרשותכם ברשת, כגון W3C Link Checker, ואז תוכלו לתקן או למחוק אותם.
הפכו אזכורים של האתר לקישורים
התקינו התראות גוגל (Google Alerts) על מנת שיודיעו לכם בכל פעם שמישהו הזכיר את האתר שלכם. כך תוכלו לעקוב אחר אזכורי המותג שלכם ברשת. במקרים בהם האזכורים הללו אינם משמשים כקישור, צרו קשר עם מנהלי האתר ובקשו מהם להפוך את האזכור לקישור.
אופטימיזציית האתר (On-Page)
לגוגל יש מדריך נהדר, גם בעברית, בשם מדריך לתחילת הדרך: אופטימיזציה עבור מנועי חיפוש (SEO) אשר יכול לסייע לכם להתחיל לקדם את התוכן שלכם בגוגל. מעקב פשוט אחר הדברים הבסיסיים המוסברים במדריך הזה יסייעו לכם לעקוף לפחות חלק מן המתחרים שלכם.
הגידו לגוגל במה עוסקים העמודים שלכם
עשו זאת בכך שתוסיפו מידע מובנה לאתר שלכם בצורת סכמה, מה שיקל על גוגל להבין במה עוסק כל אמוד. סכמות מומלצות לשימוש הן מתכונים, עסקים, מוצרים, כותבים ועוד.
צרו כותרות ייחודיות, קצרות ותיאוריות
כל עמוד באתר שלכם צריך כותרת ייחודיות משלו, ומוטב שהיא תהיה טבעית ותיאורית ככל האפשר, ולא רצף של מילות מפתח.
צרו תיאורי מטא קליקביליים
למרות שלתיאורי מטא כשלעצמם אין השפעה ישירה על דירוג האתר, עדיין יש להם השפעה חשובה על שיעור ההקלקה ולפיכך הם יכולים להשפיע גם על התנועה הנכנסת של גולשים לאתר שלכם. לפיכך, ודאו שכל התיאורים שלכם ייחודיים ואי אפשר לעמוד בפני הדחף להקליק עליהם.
סיכום
בעוד מנוע החיפוש הגדול והפופולרי בעולם ממשיך להילחם בתופעות של ספאם ושיטות קידום אתרים מפוקפקות אחרות, מי שבאמת מבקש לקדם את האתר שלו צריך להסתכל הרחק אל האופק. האסטרטגיות שהוצגו לעיל אינן חדשות. הן דורשות לא מעט עבודה והשקעה של משאבים. עם זאת, ככל שיחלוף הזמן ואתם תמשיכו ליישם אותן, כך תוכלו לקצור את הפירות.