כיצד להסיר קישורים מזיקים מהאתר? זו שאלה חשובה, אבל לפני שנענה עליה, חייבים לחזור מעט אחורנית. מבחינת גוגל, מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, קישורים הם המלצות של אתרים על אתרים אחרים. קיבלתם המלצה מאתר בתחום שלכם על שירות שאתם מספקים? זה מצוין. אולם, ככל שתורת ה-SEO התקדמה, איתה נוצרו פרקטיקות רעות של החלפת קישורים בין אתרים וזאת במטרה לעשות להמלצות האלה מניפולציה. התוצאה? קישורים גרועים, רעים ומזיקים.
קישורים מזיקים, הם בפשטות, קישורי שמקדם האתר שלכם השיג מאתרים לא איכותיים ובכמויות לא מציאותיות (אלפי קישורים ממדינות זרות למשל) במטרה לקבל כוח לאתר ולהתקדם לאתר מהר יותר בדירוגים, דבר שאכן קרה עד לפני 4 שנים – כשהגיע עדכון הפנגווין הראשון. מבחינתנו אלה קישורי ספאם – כמו שיש דואר ספאם, תוכן שהוא ספאם, כך יש גם קישורי ספאם חסרי תועלת. כל בעל עסק, שקרוב לאתר שלו ומעוניין בטובתו ובטובת העסק שלו, חייב להיות מודע לקישורים החיצוניים – מי האתרים שמקשרים אליו? את הקישורים הללו יש לזהות, לאתר, לסמן ולאותת לגוגל שהם לא קשורים אליכם.
למען האמת, שיטת החלפת הקישורים הזו יכולה להביא עליות בדירוגים בטווח קצר, אך אם תעשו זאת שכרם יצא בהפסדכם. Google הוא מנוע חיפוש משומן ולמרות כל ניסיון לתחמן אותו, הוא עדיין מדויק, גם אם מעט איטי. במוקדם או במאוחר הוא יעלה על טקטיקות החלפת קישורים שכאלה.
חווים ירידה חדה בדירוגים? אולי יש אתר מזיק שמקשר אליכם בכמויות היסטריות ולא תקינות. כיום יש מספר שיטות להתמודדות עם הבעיה הזו, שמאפשרות להסיר קישורים גרועים. השיטה הראשונה היא הסזיפית והמתישה ביותר, אך גם היעילה ביותר – יש לפנות לבעל האתר המקשר ולדרוש ממנו להסיר את הקישורים הפוגעים. שיטה זו אמנם קשה, אך בדרך כלל היא מביאה תוצאות חיוביות מאוד. מדוע היא קשה? משום שבמקרה כזה אתם תלויים בשיתוף פעולה מלא מהצד המקשר. הצלחתם? הרווח כולו שלכם.
האופציה השניה עלתה לאוויר באוקטובר 2012, כאשר גוגל השיקה את כלי ה-Disavow. מדובר בכלי לדחיית קישורים מזיקים חיצוניים ולא רצויים. הכלי הזה נמצא בכלי מנהל האתרים של גוגל – Google Webmaster Tools. איך זה עובד?
ראשית נכנסים לעמוד הסרת קישורים דחויים – Disavow. שנית, מכינים קובץ TXT, שמכיל את כל הדומיינים שאתם רוצים ו/או קישורים ספציפיים שאתם רוצים לבטל. קישורים יופיעו בצורה רגילה, כולל HTTP, בעוד הדומיינים המלאים יסומנו כך: Domain:site.com. חשוב להדגיש, כי בניגוד לטרמינולוגיה, גוגל לא באמת יסיר פיזית את הקישורים האלה שנמצאים על הקודים ובטקסטים של האתרים (תופתעו, יש דברים שגוגל לא יכול לעשות), אך לא יתייחס אליהם. בפסקה הראשונה דיברנו על המלצות והצבעות? ובכן, הכלי הזה מאותת לגוגל שיש כאן הצבעה פסולה ושאין להתייחס אליה בקביעת דירוגים ובהשפעה על Pagerank. לתפיסתנו, אם להמשיך ולשוט בעולם המטאפורות והדימויים, הכלי הזה הוא הזדמנות להתוודות מול גוגל על טעויות בקידום האתר ולבקש חנינה.
לאחר העלאת הקובץ לכלי, יש להמתין לפחות חודש עד שגוגל יגיב לבקשה שלכם. כלומר, יסרוק מחדש את אותם דומיינים ועמודים שמקשרים אליכם בניגוד לרצונכם. וכן, קחו בחשבון שבגוגל לא בהכרח יתייחסו לבקשה שלכם. למעשה, מכיוון שמדובר בשירות עדין מאוד למנהלי אתרים, בגוגל אף מזהירים מהשימוש בו בצורה חסרת אחריות. “זו תכונה מתקדמת ויש להשתמש בה בזהירות. אם תשתמש בה באופן שגוי, תכונה זו עלולה להזיק לביצועי האתר שלך בתוצאות החיפוש”, כך נכתב בפירוש באזור התמיכה של גוגל.
אפשרות שלישית היא האפשרות האהובה עלינו – פתיחת דף חדש, תרתי משמע. דומיין חדש, אתר חדש, תכנים חדשים – וכן, גם חברת קידום אתרים חדשה. זו לא רק הזדמנות לקפוץ לראש הטור בכל הנוגע לפיתוחים טכנולוגיים (אתרים נגישים, רספונסיביים, בעלי AMP, סכמות, כלי אופטימיזציה שונים וכו’), אלא גם לצאת לדרך חדשה ומוצלחת.
חוששים מקישורים חיצוניים מזיקים לאתר שלכם? רוצים לקבל דו”ח מלא ומקיף של האתרים שמקשרים אליכם – באמצעות מערכת ה-Majestic המתקדמת? צרו איתנו קשר לקבלת דו”ח ללא עלות.