“גוגל פנדה” הוא שמו של עדכון האלגוריתם שיצא לאוויר בפעם הראשונה אי שם ב-2011 ושינה את עולם קידום האתרים. שש שנים לאחר מכן עדכון הפנדה עדיין נחשב לאחת המהפכות החשובות ביותר שעבר מנוע החיפוש. בינואר 2016 הכריזה גוגל על פנדה רשמית כחלק בלתי נפרד מאלגוריתם הליבה שלה. המטרה שלו היא לגרום לשיפור באיכות תוצאות החיפוש תוך שימת דגש על רמה גבוהה של תוכן ברשת. כיום גוגל יכולה להבין בדיוק רב אילו אתרים הם בעלי תוכן מובחר המביאים תועלת לגולש ולקדם אותם לראשית תוצאות החיפוש ואילו הם אתרי ספאם אשר ידורגו בהתאם.
* תוכן “רזה” – תוכן שאינו מכיל ערך מוסף עבור הגולש. הדוגמאות רבות וביניהם תוכן המתורגם באופן אוטומטי ללא מעבר של עין אנושית עליו, תוכן שנוצר מצירוף טקסט בעמודים שונים ונעדר מתוספת בעלת ערך ועוד.
* תוכן באיכות נמוכה – לפני עידן “גוגל פנדה”, מקדמים רבים המליצו לבעלי אתרים להעלות פוסטים חדשים כמעט מדי יום, גם אם אלו אינם משרתים את הגולש או רלבנטיים לו. כיום, גם אם אנו מעלים טקסטים חדשים לאתר באופן יומיומי, אם התוכן הינו באיכות נמוכה, סביר להניח שאנו מחטיאים את המטרה ולא נקודם במדרג תוצאות החיפוש.
* פרסום ולינקים לשותפים – גוגל אינה מתנגדת לפרסומות או תוכניות שותפים. אתרים נפגעים רק כאשר אלו נמצאים ברמה שמסיחה את הדעת ומפריעים לצריכה של התוכן בעמוד.
* תוכן גולשים – גם כאן פנדה איננה מתנגדת לפוסטים של גולשים, אבל כמו תמיד שם המשחק הוא איכות. אם התוכן של הגולשים שלכם הוא ברמה גבוהה, אין חשיבות בעיני גוגל מי אחראי ליצירתו. הבעיה מתרחשת כאשר לא קיימת בקרה על האיכות ובשל כך רמת התוכן באתר הולכת ומידרדרת. פתרון אפשרי הוא יצירת “חוקי בית” לפורומים באתר או זיהוי של התכנים מהסוג הנמוך ומחיקתם מהאתר.
כידוע, ישנן אינספור שמועות, אסטרטגיות פעולה ועצות הסובבים את האלגוריתם. יחד עם זאת, כאשר מסתכלים על מכלול המרכיבים התמונה שנוצרת מאוד ברורה. “גוגל פנדה” מביאה לשינוי חובק עולם באופן שבו אתרים קודמו וניבנו עד כה, שינוי שהולך וצובר תאוצה ועומק. עד לפני כמה שנים המיקוד של קידום אתרים בגוגל נגע סביב מחקר מילות מפתח, השגת קישורים והעלאה של תוכן.
כיום ההשקפה הזו צריכה להתרחב ועלינו לשים דגש על החוויה הכוללת של גולש באתר ולשאול את עצמנו איזה סוג של מוצר אנו יוצרים והאם המשתמשים יתחברו אליו, יסתמכו עליו וישתפו אותו עם קרוביהם.
גוגל מעריכה אתרים ברי סמכא וערוכים היטב, כאלו המכילים ניתוחים מעמיקים או מידע מסקרן הנובע מתחומי העניין של הגולשים בו. וזו כמובן התפיסה ודרך העבודה שעלינו לאמץ כשאנו עוסקים בקידום אתרים.