הגלישה והחיפוש בסלולר מהווים למעלה ממחצית מנפח השימוש באינטרנט בישראל. מעבר לכך, בעת חיפוש במובייל, גוגל מתעדפת אתרים המספקים חווית משתמש טובה בפלטפורמה זו. על פי נתונים אלו ישנה חשיבות עצומה להתאמה של כל אתר לגלישה במובייל, שכן עמודים שאינם עונים על דרישה זו יינטשו על ידי המבקרים בהם תוך רגעים ספורים וידורגו בהתאם בתוצאות החיפוש. ננסה להבהיר זאת שוב – בעידן של Mobile First של גוגל, אם האתר שלכם לא נראה כראוי במובייל, הנכס האינטרנטי שלכם נמצא על קרן הצבי.
רבים מבעלי האתרים תוהים מה ההבדלים בין אתר רספונסיבי לאתר מותאם לסלולר ומה המשמעות של בחירה בין השניים עבור חווית הגלישה. בסקירה זו נמנה את הנקודות המרכזיות המבחינות ביניהם וכך תוכלו להבין איזו אחת מהשיטות עדיפה עבורכם.
אתר רספונסיבי תוכנת כך שהקוד שלו גמיש ולכן הוא יודע להתאים את הנראות שלו למכשיר שבו מתבצעת הגלישה. כפי ששמו מרמז הוא “מגיב” באופן אוטומטי למסכים שונים, בין אם מדובר במסך של טאבלט, טלפון סלולרי, מחשב ביתי, סמארט TV וכו’. אמנם ייתכנו שינויים מסוימים מראה, אך באופן כללי האתר ישמור על אותם תכנים, סדר ומבנה. האתר של Ynet למשל הוא רספונסיבי, הגלישה במובייל מעלה את אותם התכנים כמו במחשב רגיל, אך המבנה הוא נוח יותר עבור המסך הסלולרי.
אתר מותאם לסלולר הוא אתר נפרד לחלוטין מהאתר הרגיל שמופיע רק בעת גלישה במובייל. העיצוב, האפיון, התכנון והקוד של שני האתרים נבדל אחד מהשני, כאשר האתר המותאם מהווה מאין גרסה תמציתית שמכילה כבר בדף הבית את האינפורמציה החשובה לגולש. לרוב מדובר באתרים קלים, ללא עמודים ותוכן מיותרים. דוגמא לאתר מותאם היא למשל האתר של ארומה אספרסו בר.
ככל הנראה החברה מעריכה שגולש שנכנס אליה דרך הסלולר מעוניין לחפש את הסניף הקרוב אליו ולבדוק מה אפשר להזמין בו. בהתאם, האתר שבו תבקרו דרך המובייל מציג דף בית פשוט בעל ארבעה אלמנטים גרפיים המובילים למידע העיקרי והחשוב ביותר – סניפים, תפריט, צור קשר ומימוש כרטיסי חבר. לעומת זאת האתר הרגיל עשיר בעיצוב ובתמונות וכולל דפים רבים נוספים כמו דף אודות, צור קשר, עמוד דרושים וכן הלאה.
לכל עסק פרמטרים שונים ולכן חשוב להגדיר קודם כל את המטרה של האתר. אם הצרכים של הגולש שלכם שונים בין המובייל לאתר הרגיל (כמו במקרה של ארומה), אם האתר שלכם מורכב או אם ברצונכם לעודד את הגולש לבצע החלטות מהירות כמו קניה ומכירה, ככל הנראה כדאי לכם לבחור באתר מותאם.
מנגד, אם האתר שלכם יותר תדמיתי ואינפורמטיבי וכמו כן אם אתם מעדכנים ומשנים אותו באופן תדיר, רצוי לבחור באתר רספונסיבי מבחינה עיצובית, טכנולוגית וכלכלית. זאת גם משום שפשוט יותר לעדכן בו את הקוד ביחס לאתרים מותאמים בהם יש צורך בקידוד מתוחכם יותר. בנוסף לכך, גם מבחינת קידום האתרים ישנו הבדל בין השניים, ולאתרים רספונסיבים יתרון משמעותי בכך על פני האתרים מותאמים. גוגל מתעדפת אתרים רספונסיבים, בעיקר בזכות כתובות URL זהות, כולל את כל הטקסטים והפיצ’רים הקיימים בגרסת המחשב ועוד. אתר מותאם יכול להתאים למותגי על שמנסים ליצור חוויית גלישה אחרת במובייל. עם זאת, גם כאן מומלץ לעשות התאמות נכונות לקידום אורגני.