במקרים רבים, ייתכן ונצטרך להפנות עמודים מסוימים מהאתר שלנו ואף את האתר כולו לכתובת חדשה. אולם, מעברים שכאלו עלולים להיות רגישים מאוד מבחינת קידום אורגני של האתר. טעויות קטנות בדרך עשויות לגרום לאתר שלנו לאבד מכוחו שצבר עם הזמן ולכן חשוב מאוד לדעת לעשות זאת כמו שצריך. בדיוק עבור צורך זה, ובייחוד עבור אלה אשר עדיין לא מבינים בנושא, הכנו עבורכם את המאמר הבא.
הפניות 301 ו-302 הן הפניות אשר נועדו לספר למנועי החיפוש כי העמוד או האתר כבר לא נמצא בכתובת הנוכחית שלו. תפקידה של הפנית 301 היא להיות הפניה קבועה לכתובת החדשה, בעוד שהפניה 302 נועדה להפניות זמניות וכמעט אף פעם לא מומלץ להשתמש בה, אלא אם כן מדובר במקרה של החלפת תוכן לעמוד מסוים, או מחיקה של עמוד מסוים והפניית הגולשים לעמוד דומה וכיוצא בזה.
קרוב לוודאי שנתקלתן בלא מעט הודעות ידידותיות למשתמש על החלפת כתובת אתר. לכן, נציין מראש כי ההודעות הללו אינן מיועדות בעיקר עבור הגולשים אלא עבור מנועי החיפוש. ליתר דיוק, גוגל יודע לזהות את הפניות 301 ומבין כי מדובר במעבר לאתר חדש, לעומת הפניות נוספות המבוססות על מעבר אוטומטי של הגולש לעמוד רלוונטי אשר אותן גוגל לא מזהה בכלל כהפניה. המשמעות המעשית של זיהוי מנוע החיפוש את ההפניה הוא העברה של דירוג האתר ולמעשה רוב הקרדיט שצבר לכתובת החדשה. לכן, מעוצבות ככל שיהיו, אל תבחרו בהפניות האוטומטיות למיניהן ובחרו בהפניית 301, או 302. אגב, הפניות 301 ו-302 נועדו גם עבור הגולשים ולא רק עבור מנועי החיפוש.
בכל הקשור להפניות 301 ו-302, מומלץ ביותר להיעזר באנשי מקצוע, מכמה סיבות: ראשית, נכון שכעיקרון הדירוג של האתר לא אמור להיפגע על ידי שינוי כתובת, אולם עם זאת, תיתכן עדיין פגיעה מסוימת אשר יש לצמצם אותה ככל הניתן. בנוסף, כבכל מעבר או שינוי מיקום דפים, הוספת תוכן וכדומה, איכות האתר מבחינת גוגל עשויה גם היא להשתנות על פי מדדים שונים, אשר יש לעקוב אחריהם ולוודא כי האתר אכן נמצא במיקומו הראוי. עניין נוסף אשר יש להתחשב בו הינו ההחלטה לאילו דפים לעשות הפנית 301 ולאילו לא. לא כל תוכן שנראה לכם לא טוב במבט ראשון גם לא מקדם אתכם במנועי החיפוש. את היעילות וכן העמודים השונים מבחינת קידום אתרים יש לבדוק היטב ורק לאחר מכן להחליט לאילו עושים הפניה. אגב, ניסוי ותהיה אף פעם לא מזיק – בדקו היטב האם ההפניות עובדות כמו שצריך, את מיקום האתר החדש או עם הדומיין החדש ביחס למילות חיפוש וכיוצא בזה.