בעולם הדיגיטלי של ימינו, דאטה, איסופה וניתוחה היא עולם ומלואו, תחום שגדל ומתפתח ושווה לא מעט כסף. לאיסוף נתונים יש חשיבות גדולה מאוד בתחום המכירות והשיווק, וזאת עקב נתוני ההצלחה הגבוהים של חברות העובדות עם בסיס נתונים גדול, שמוכיחים שיש קשר בין נתונים אלה, להשפעה הניכרת בעלייה במכירות, נתונים המבוססים גם על מחקרים רבים שנעשו בתחום בשנים האחרונות. חברות רבות ברחבי העולם עובדות במרץ ופועלות על דרכים חדשות כדי ליצור קמפיינים פרסומיים איכותיים יותר מול הלקוחות שלהם. בעולם שכולו סובב אחרי איסוף נתונים (שנאספים דרך הקלקות, עוגיות הרשתות החברתיות ועוד), זוהי משימה אפשרית בהחלט, במידה ובוחרים להשקיע תקציבים גדולים לכך שמממנים לא רק את הטכנולוגיה עצמה, אלא גם את הצוותים המתאימים. עולם השיווק השתנה בעשרים שנים האחרונות בצורה משמעותית. השאיפה היא לפנות לקהל יעד ספציפי, באופן אישי וישיר יותר, כך שהלקוחות יקבלו מידע שרלוונטי אליהם ולצרכים שלהם, בכל הערוצים השונים ומכל המכשירים (Touchpoints) מהם הם גולשים – בין אם מדובר על דסקופ, מובייל או טאבלט. ככל שניתוח הנתונים מדויק יותר, כך ניתן להתאים את הפרסום באופן אישי יותר, מה שמוביל בסופו של דבר להגדלת סיכויי ביצוע רכישה אבל גם ללקוחות שמחים ומרוצים יותר, שמקבלים חומר פרסומי המותאם לרצונותיהם, העדפותיהם ומחזיר את האמון בפרסום. מעולם לא היו הזדמנויות כל כך גדולות בתחום זה, והפוטנציאל הגלום באיסוף דאטה של שנים הוא עצום.
כבר לפני יותר מחמש עשרה שנה, התחילו אנשי שיווק רבים ברחבי העולם להבין מה המשמעות של המידע הרב שמסתובב לו ברחבי האינטרנט. דאטה זו, הנאספת על גבי שנים, מסייעת לאנשי שיווק להבין את הצרכנים שלהם יותר לעומק, בין אם מדובר על לקוחות קיימים, לקוחות פוטנציאליים או לקוחות לשעבר, שרוצים להחזיר למעגל הלקוחות הקבוע. המידע הרלוונטי שנאסף הוא למשל: מידע על מקום מגורים, גילאים, או סטטוס זוגי. ישנם סוגים שונים של דאטה של צרכנים שניתן ל״כרות״ מהם מידע. בנוסף לדאטה מבוססת מילים, גם סרטונים, קולות ותמונות נחשבים היום לדאטה רלוונטית. אתרים רלוונטיים לאיסוף מידע היו בעבר בלוגים, פורומים וצ׳אטים, היום מדובר על ערוצי תקשורת כמו יו-טיוב, פינטרסט, פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, בהם משתמשים הרבה אנשים צעירים, שאלו הם ערוצי התקשורת העיקריים שלהם (בניגוד לטלוויזיה ומיילים). אם כך ניתן לראות בבירור שביג דאטה היא כבר מזמן לא רק טרנד שיחלוף ויעבור מהעולם, אלא הופך במרוצת הזמן לרלוונטי יותר ויותר לחברות רבות שמשתמשות כבר היום במה שיש לטכנולוגיה זו להציע, לטובת העסק שלהן. המידע הזה אמנם נגיש, אך על מנת להשתמש בו יש לנתח את הנתונים עצמם לטובת העסק, כך שמדובר בין היתר גם על עבודה רבה.
איסוף הדאטה מאפשרת לעסקים לתת אינפורמציה רלוונטית ללקוחותיהם. עם זאת עסקים צריכים לברר בראש ובראשונה איזה סוג של דאטה רלוונטית עבורם ומאיזה ערוצים ברחבי האינטרנט הם צריכים לאסוף אותה? מהי כמות הדאטה שהם זקוקים לה? ואיך ניתן לנתח אותה בצורה הטובה ביותר על מנת שניתן להסיק מנתונים אלה מסקנות? לאחר איסוף הדאטה הרלוונטית צריך להתחיל בפעולות רלוונטיות המבוססות על בסיס נתונים זה. מכיוון שהרשתות החברתיות הם ערוצי התקשורת המשמעותיים ביותר לפרסום ושיווק כיום במיוחד בקרב הדור הצעיר (כבר מגיל 14) דור שגולש בעיקר דרך הסמארטפון, יש צורך משמעותי בהתאמת הקמפיינים הפרסומיים והשיווקיים של העסק למכשיר זה. לדוגמה, אם יודעים שאדם מסוים הוא חובב פיצה מושבע, ניתן לשלוח לו מבצעים או הנחות שמותאמים אישית לחנויות בהן הוא נוהג להזמין או לקנות בדרך מהעבודה. בצורה זו יוצרים ערך מוסף ללקוח והעסק הופך לרלוונטי בעיניו. מה שנקרא Location based Services. מעבר לכך, יש לחשוב איזה עוד פעולות אישיות לקהל הלקוחות יחזקו את הקשר בין הלקוח לעסק. ניתן לעשות זאת על ידי פניה אישית ללקוחות במייל על ידי שליחת מבצעים למוצרים שהלקוחות התעניינו בהם בעבר בחנות של העסק או בחנויות של המתחרים, כמו לדוגמה: נשים שהתעניינו בנעליים מעור, ישמחו לקבל הצעות והשראה מחנויות אחרות המציעות מוצרים דומים.
להרבה אנשי עסקים המושגים של איסוף דאטה הם עדיין לא מוחשיים וברורים מספיק, הפוטנציאל הגדול הגלום בו עדיין לא נגלה להם, מבחינת התחומים הרבים בהם הם יכולים להשתמש במידע זה לטובת העסק שלהם. מעבר למכירות וחיבור אישי יותר ללקוחות, יש לאיסוף דאטה גם יתרונות בכל מה שקשור לשירות הלקוחות והתמיכה. חלק ממה שנקרא ״שירות אישי״ ללקוח הוא לא רק מכירה יעילה של מוצרים או פרסום ישיר, אלא גם לקיחת אחריות גדולה יותר, על ידי כך ששמים את הלקוחות במרכז והשאיפה או הרצון לתת להם את השירות הטוב ביותר. בסיוע של איסוף דאטה ניתן לעשות זאת בצורה אישית יותר ומותאמת להעדפות הלקוח, ובדרך זו לקצר תהליכים משמעותיים בשירות. אין ספק שעל מנת לעשות זאת, יש להשקיע תקציבים גדולים על מערכות שמותאמות לכך, שיסיעו לשירות הלקוחות של העסק לתת מענה מהיר ויעיל יותר, אך זהו בהחלט צעד ששווה לעשותו, שלאורך זמן ישתלם ללא ספק ויגביר את נאמנות הלקוחות לאורך זמן.
רוצים לדעת איך דאטה של שנים יכולה לעזור לעסק שלכם להצליח? לייעוץ עם חברת סלקטד בנושא השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.